logo
Logga inFavoriter

Frakt & leverans

1. Leveransalternativ vid köp från åhlens.se

1.1 Leverans till varuhus


1.1.1
 Vid köp av Åhléns varor, erbjuder vi en kostnadsfri leverans till samtliga Åhléns varuhus. Leverans sker till valt varuhus inom angiven tidsram på 1-6 vardagar, om inget annat har avtalats, och avisering för upphämtning sker till angiven e-postadress och via sms till angivet mobilnummer. Det finns ingen möjlighet att boka leverans till Åhléns varuhus för beställningar som är skrymmande (dvs stora och tunga varor) eller varor som skickas från ett samarbetsföretag.


1.1.2  Du har 14 dagar på dig att hämta ut din försändelse innan din beställning annulleras och ditt paket istället lagerförs utav varuhuset eller sänds åter till Åhléns centrallager. För ej uthämtade paket i varuhus debiteras ingen returfraktkostnad. Vid upphämtning behöver du uppge de fyra sista siffrorna i ditt ordernummer (dessa anges i din avisering) samt giltig legitimation för mottagaren uppvisas. Vid bud ska både budets och beställarens legitimation uppvisas.

1.2 Ombud eller varubrev


1.2.2
För leverans med postpaket eller hemleverans kan mer utförlig spårningsinformation fås via appen Mina Paket eller PostNords egna app. Leveranstid uppges i kassan baserat på den uppgivna leveransadressen och kan variera, beroende på beställningens innehåll.

1.2.3 I de fall du inte har fått din beställning eller om beställningen verkar ha skadats under transport, vänligen kontakta Åhléns kundservice. Det är viktigt för oss på Åhléns att du som kund är nöjd med din beställning på åhlens.se, därför vill vi att du hör av dig direkt om du anser att något har gått fel i hanteringen av din beställning.

1.2.4 När du handlar från Åhléns via åhlens.se erbjuder vi leverans via Best Transport, DB Schenker, Instabox, PortNord och DHL. Se nedan för information om respektive leverantör.

1.2.5 När du handlar från ett samarbetsföretag via åhlens.se är det respektive samarbetsföretag som bestämmer leverans- och returvillkor. Information om leveranssätt anges i kassan och orderbekräftelsen. Om din order innehåller paket från flera samarbetsföretag kan det hända att dina paket levereras till olika utlämningsställen.

Läs mer om våra samarbetsföretag här


1.2.6 Nedan information utger sig inte för att vara komplett och för att säkerställa att du får korrekt uppdaterad information för just din beställning hänvisar vi till den information som du erhåller när du genomför din beställning. Aktuella leveranstider uppges alltid i kassan.

Best
Hem till dörren. Om du godkänner att paketet ska levereras/lämnas utanför dörren har du, från och med att transportören avlämnat paketet, själv ansvar för den.
Om ingen kan ta emot beställningen vid leverans trots upprepade försök, returneras beställningen tillbaka till Åhléns som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.

Kostnaden för returfrakten är 39 kronor.
Best Transport finns inte tillgängligt som valbart alternativ för alla adresser på grund av geografiska begränsningar och paketstorlek.
Schenker
Närmsta tillgängligt utlämningsställe baserat på angivet postnummer eller till det ombudsval som gjorts med Schenker. Avisering om var försändelsen kan hämtas, sker via sms.
Försändelsen behöver hämtas senast 14 dagar efter att den första aviseringen gjorts. Paket som inte hämtas ut, returneras till avsändaren som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.
Instabox
Paketskåp som kan väljas i kassan. Det är möjligt att ändra paketskåp via aviseringsmeddelandet som skickas ut av Instabox.
Instabox skickar sms med information om när försändelsen finns att hämta, i vilket paketskåp försändelsen finns samt pinkod för uthämtning.
Paket som inte hämtas ut, returneras till avsändaren som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.  

Kostnaden för returfrakten är 39 kronor.
PostNord
Brevleverans: PostNord varubrev. Leverans sker i första hand till brevlådan med PostNord om försändelsens mått och vikt tillåter, vilket bedöms av brevbäraren. I andra hand lämnas paketet utanför dörren, alternativt lämnas en brevavisering om vart försändelsen kan hämtas ut.
Hemleverans: Vid hemleverans sker det i första hand dagtid. Möjlighet till kvällsleverans finns beroende på leveransadressen. Du väljer själv vilken dag som du önskar ta emot leveransen. Beställningen kommer på lastpall i de fall där beställda varor är skrymmande (dvs stora och tunga varor) för att skickas som löst kolli. Vi hemleverans på pall levererar PostNord till tomtgräns under dagtid. Om du godkänner att paketet ska levereras/lämnas utanför dörren har du, från och med att transportören avlämnat paketet, själv ansvar för den.
Leveranstillfälle måste väljas inom 10 dagar efter att första aviseringen har skickats ut. Efter det returneras beställningen tillbaka till Åhléns som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.

Kostnaden för returfrakten är 149 kronor.
DHL
Hemleverans: Beställningen kommer på lastpall i de fall där beställda varor är skrymmande (dvs. stora och tunga varor) för att skickas som löst kolli. Leverans sker dagtid.
Avisering sker via sms där du som kund får ett val med alternativ på leveranstider. Leverans måste ske inom 10 dagar efter att första aviseringen har skickats ut. Efter det returneras beställningen tillbaka till Åhléns som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.

Kostnaden för returfrakten är 149 SEK.