Hoppa till menynHoppa till innehållHoppa till footern (längt ner på sidan)

Tillgänglighet

Tillgänglighetsredogörelse för ahlens.se

Om denna redogörelse

Åhléns strävar efter att vår e-handel ska vara tillgänglig för så många som möjligt – oavsett funktionsförmåga. Vi arbetar löpande med att identifiera och åtgärda hinder så att alla våra kunder ska kunna använda åhlens.se på ett enkelt och självständigt sätt.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att vissa delar av webbplatsen inte ännu uppfyller tillgänglighetskraven enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv, som börjar gälla från juni 2025. Arbetet med att anpassa tjänsten pågår och vi kommer att uppdatera denna redogörelse i takt med att förbättringar genomförs.

Innehåll som inte är tillgängligt och kända tillgänglighetsbrister

Vi arbetar just nu med att åtgärda följande problem:

  • Säkerställa att alla bilder har beskrivande alternativtexter (alt-text) där det är relevant.

  • Märka dekorativa bilder korrekt med tom alt-attribut (alt="") så att de kan ignoreras av hjälpmedel.

  • Se över vår design- och kodstruktur enligt WCAG 2.1 AA.

  • Implementera tydligare navigering och bättre stöd för skärmläsare.

  • Säkerställa att allt rörligt innehåll, såsom videor, tillgängliggörs med textning och i förekommande fall även med syntolkning.

  • Ta fram en visuell nedräkning för BankID-sessioner, så att användaren alltid ser hur mycket tid som återstår.

  • Förbättra statusmeddelanden så att de presenteras korrekt för användare med skärmläsare.

  • Tydliggöra vilket formulärfält som är felaktigt vid valideringsfel.

  • Korrigera inkonsekvent rubrikhierarki samt säkerställa att alla rubriker är kodade med korrekt H-element.

  • Märka upp innehåll som listor där det är semantiskt korrekt.

  • Förbättra fokusordningen i produktlistor, särskilt när fler produkter läggs till genom knappen “Visa fler”.

  • Säkerställa att alla länktexter är beskrivande och kontextuella.

  • Ta fram en designlösning som gör det möjligt för användare att pausa, stoppa eller dölja rörliga element.

  • Göra menyer lättare att navigera med enbart tangentbord.

  • Skapa banners där all text är riktig HTML- eller CSS-text, istället för inbränd text i bild, så att texten går att läsa upp, förstoras och anpassas med hjälpmedel.

  • Justera färgval och kontraster för att säkerställa tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund, i enlighet med WCAG:s krav.

  • Aktivera stöd för autofyll i formulär, så att användare kan använda webbläsarens funktioner för automatisk ifyllning av personuppgifter.

  • Förstora hjälptexternas textstorlek i formulärfält för att förbättra läsbarheten.

  • Ändra länkar med textstorlek 14px och enhetliggöra så att endast en länktyp med textstorlek 16px (1rem) används.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver information eller hjälp att genomföra ett köp och inte kan använda webbplatsen på ett tillgängligt sätt, är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig gärna:

Kundservice:

Ge oss gärna feedback

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem eller har synpunkter på hur vi kan förbättra vår webbplats, tar vi gärna emot dina synpunkter. Hör av dig till oss via kontaktuppgifterna ovan.

Om lagen

Åhléns omfattas av lagen om tillgänglighet till digitala produkter och tjänster, som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act). Lagen börjar gälla från juni 2025. Målet är att digitala tjänster – som e-handel – ska vara tillgängliga för alla.

Tillsyn

Post- och telestyrelsen (PTS) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla det till:

Post- och telestyrelsens webbplats: Start | PTS

Hur vi har testat webbplatsen

Webbplatsens tillgänglighet har testats genom självskattning med hjälp av automatiska testverktyg och manuella granskningar.

  • Senaste bedömningen gjordes den: juni 2025

  • Redogörelsen uppdaterades senast den: juni 2025