Skip to content

Logga in på Mina sidor


Behöver du hjälp att logga in?

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används.
Läs mer om cookies


Vanliga frågor & svar

Här kan du ta del av svaren på de vanligaste frågorna som rör köp i våra varuhus eller från åhlens.se. Hittar du inte det du söker är du mer än välkommen att höra av dig till vår kundservice via vårt kontaktformulär eller på kundservice@ahlens.se så får du hjälp med ditt ärende.

Hur lägger jag en beställning för att kunna nyttja medlemserbjudanden, bonuscheckar, kuponger/webbkoder?
Börja alltid med att logga in med din e-postadress och ditt lösenord. Har du inget lösenord eller inte minns lösenordet klickar du på "glömt lösenord" och då skickas en länk till dig via e-post eller sms. Klicka på länken som skickas med mail eller sms, den är giltig i 24 timmar. När du klickat på länken måste du välja ett lösenord.

Detta första steg är en förutsättning för att det ska fungera att handla online som medlem.

När du väl är inloggad kan du börja lägga varor i din varukorg. Varukorgen visas uppe i högra hörnet. När du handlat klart klickar du på varukorgen och väljer sedan “gå till kassan”. Har du en giltig webbkod finns ett fält för detta här. Fyll i webbkoden exakt som den står angiven där du fått den.

Har du en bonuscheck att använda så kommer det i ett senare steg, vid betalning. Detsamma gäller om du vill använda ett presentkort eller tillgodokort med skrapkod. Presentkort/tillgodokort utan skrapkod kan ej användas i e-handeln.

Vid genomförd beställning ska du inom kort få en orderbekräftelse till den e-postadress du angett.
Jag är inte bosatt i Sverige, kan jag handla på åhlens.se?
Vår e-handel riktar sig till kunder bosatta i Sverige. Vi levererar inte till andra länder. Om du är bosatt utomlands kan du handla på åhlens.se förutsatt att du: kan hämta den beställda varan i något av våra varuhus i Sverige, har ett svenskt mobilnummer och har ett svenskt bankkort öppet för e-handel.
Hur skapar jag ett login/begär ett nytt lösenord?
Välj ”Logga in för första gången” under Mina sidor. Skriv in ditt personnummer. Du får då upp eventuell e-postadress och mobilnummer som finns registrerade. Klicka på länk för att begära nytt lösenord som skickas via mail eller SMS.

Om systemet hittar dig som medlem men det inte finns någon e-postadress eller mobilnummer registrerat kommer du till en sida där du anger ditt medlemsnummer och postnummer.

Ditt medlemsnummer hittar du på våra medlemsutskick (postala eller epostutskick). Om du registrerat köp på ditt medlemskap står ditt medlemsnummer även på dina kvitton.

Om du inte kommer vidare i din inloggning (systemet hittar inte ditt medlemskap eller uppgifterna som är registrerade är inte korrekta) behöver du kontakta kundservice. Kundservice är på plats helgfria vardagar.
Kan jag ändra i min beställning på åhlens.se?
När du genomfört en beställning får du en orderbekräftelse till den epostadress du angett. En beställning som har slutförts/gått igenom går tyvärr inte att göra några ändringar på. Det går därmed inte att ändra kontaktuppgifter, betalsätt, leveranssätt eller justera rabatter i efterhand.
På vilka sätt kan jag handla hos Åhléns?
Förutom att handla i något av våra varuhus kan du beställa varor via åhlens.se. Varan levereras sedan till ditt Åhlénsvaruhus, till närmaste utlämningsställe eller hem till dig.

När du slutfört din beställning på åhlens.se får du inom kort en automatisk orderbekräftelse från oss via e-post som bekräftar att vi tagit emot din beställning. Kontrollera alltid att din bekräftelse stämmer.

Skulle du mot förmodan inte få någon orderbekräftelse, vänligen kontakta Åhléns kundservice.

I samband med att du skickar din beställning får du godkänna våra köpvillkor, vilket innebär att din beställning är bindande.

Försäljning på åhlens.se sker endast till privatpersoner. För att handla på åhlens.se ska du ha fyllt 18 år. Företag som vill handla mot faktura hänvisar vi till Åhléns varuhus. Läs mer under svaret på frågan ”Vad gäller för företag som vill handla på faktura?”.

Åhléns skickar inte varor mellan varuhusen. Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Vidare reserverar vi oss även för eventuella leveransförseningar, prisjusteringar, tekniska fel och tryckfel.
Hur betalar jag för mina varor?
Handlar du via åhlens.se väljer du mellan direktbetalning genom din bank, kortbetalning med ett bank- eller kreditkort som är anslutet till Mastercard/Visa eller faktura (Klarna). Samtliga är enkla och säkra alternativ.

Handlar du i något av våra varuhus accepterar vi kontant betalning, Åhléns presentkort och följande kort: VISA, Eurocard, Mastercard, American Express, Diners Club, Bankkort och Maestro. Du kan även välja att betala med faktura (Klarna).

På åhlens.se accepterar vi även Åhléns presentkort med skrapkod på baksidan. Har du ett giltigt presentkort som saknar skrapkod kan dessa användas i våra varuhus, men inte när du handlar på åhlens.se. Läs mer om presentkort här.

På åhlens.se visas alla priser i svenska kronor inklusive moms. Kostnader för frakt och eventuella betalningsavgifter tillkommer. Vid retur återbetalas inte frakt- och betalningsavgifter.

Läs mer om de olika betalsätten vid e-handel här:

Direktbetalning genom din bank
Du som är ansluten till Internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan göra en betalning direkt från ditt bankkonto. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ slussas du automatiskt vidare till din bank och loggar in som vanligt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort eller kontant.

Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa eller Mastercard kan betala genom ditt kontokort. Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Dibs Payment Services, för att garantera en snabb och säker betalning. När du väljer detta betalningssätt reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och beloppet dras från ditt konto först när varorna skickas till dig. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till det konto som är knutet till det kort du använde vid betalningen.

Faktura (Klarna)
Om du väljer faktura som betalningsalternativ tillkommer en fakturaavgift på 29 kr. Fakturan mailas till din angivna e-postadress eller skickas per post om du väljer faktura i varuhus. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. Alla fakturafrågor hanteras av Klarna. Vänd dig därför direkt till Klarna med frågor som rör din faktura.

Vid fakturabetalning sker leverans av beställda varor endast till folkbokförd adress eller Åhléns varuhus. För företag gäller leverans till angiven leveransadress och fakturan skickas till angiven fakturaadress.

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum, som är det datum då varan levererats från Åhléns lager. Vid försenad betalning skickar Klarna en påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift. Dessutom utgår dröjsmålsränta enligt Klarnas villkor. Läs mer om villkoren för Klarna Faktura här.

Jag är medlem i Åhléns, får jag poäng när jag handlar på åhlens.se och kan jag använda mina bonuscheckar/erbjudanden?
Som medlem i Åhléns får du poäng på dina köp på åhlens.se precis som i våra varuhus. Poäng ges inte på köp av presentkort, upplevelsepaket eller avgifter kopplade till ditt köp som exempelvis fraktavgift. Poäng för ditt köp på åhlens.se får du dagen efter det att vi har skickat din beställning från vårt e-handelslager.

Bonuscheckar och personliga erbjudanden, exempelvis kupongerbjudanden, kan användas vid ett tillfälle på antingen ahlens.se eller i våra varuhus. Bonuscheckar och personliga erbjudanden är kopplade till ditt medlemskap och identifiering av ditt medlemskap behövs därför vid köpet. Erbjudandena är personliga, gäller på ordinarie pris, vid ett köptillfälle och kan ej kombineras med andra rabatter.  För fullständiga villkor se Medlemsvillkor.

Vad gäller för företag som vill handla på faktura?
Kommun, stat, landsting och företag kan handla på faktura hos Åhléns varuhus, dock inte via åhlens.se. Den som handlar ska ha med sig en i förväg ifylld rekvisition till varuhuset. Av rekvisitionen ska framgå:

• Företagets organisationsnummer
• Fakturaadress
• Referens
• Vad som får inhandlas och en ungefärlig summa
• Underskrift från behörig

Den som gör själva köpet ska kunna legitimera sig. Fakturering sker sedan via Klarna, vilket innebär att det görs en kreditbedömning på plats i varuhuset. Vi har ingen fakturaavgift för företag och man kan börja handla direkt.

Alla fakturafrågor hanteras av Klarna.

Observera att presentkort inte kan köpas på rekvisition i varuhusen.
Jag har handlat varor via åhlens.se, var är mitt kvitto?
Den leveransbekräftelse du får i samband med att din beställning skickas från vårt e-handelslager utgör ditt kvitto. Det kommer alltså inget separat kvitto, var därför noga med att spara din leveransbekräftelse för eventuella kontakter med våra varuhus eller kundservice.
Hur levereras de varor jag köpt via åhlens.se och hur lång tid tar det?
Din beställning kan levereras till valfritt Åhlénsvaruhus i Sverige där du utan någon fraktkostnad enkelt och smidigt kan hämta upp dina varor.

Din beställning kan också levereras kostnadsfritt för uthämtning hos ditt närmaste utlämningsställe. Beställningen levereras direkt till din brevlåda i de fall där försändelsens mått och vikt gör detta möjligt.

Tunga och skrymmande möbler skickas endast via hemleveranstjänsten "Hemleverans Pall" som kostar 299 kr. Sådana varor är märkta på hemsidan med texten "Endast hemleverans". Övriga beställningar kan också beställas med hemleverans.

Beroende på val av leveranssätt är leveranstiden normalt 1-5 vardagar efter beställning. För varuhus norr om Sundsvall samt Gotland kan en dags extra leveranstid tillkomma. Läs mer om de olika leveranssätten nedan.

Åhléns förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt om det skulle visa sig att det valda leveranssättet inte är möjligt för aktuell beställning. Givetvis debiteras inget extra för detta.

Leverans till varuhus
Vid leverans till varuhus sker avisering till din angivna e-postadress och via sms till angivet mobilnummer när din beställning är klar för upphämtning. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta din försändelse. 

Vid upphämtning i varuhus måste de fyra sista siffrorna i ordernumret uppges (dessa anges i din avisering) samt legitimation kunna visas. Vid bud ska både budets och beställarens legitimation uppvisas.

Påminnelser skickas ut via sms.

Leverans till utlämningsställe

För leverans till utlämningsställe kommer beställningen skickas till det utlämningsställe som ligger närmast din angivna leveransadress. Om försändelsens mått och vikt tillåter, kan den i vissa fall levereras direkt till din brevlåda. Leveranstiden är normalt 3-5 vardagar (normalfrakt) eller 1-3 vardagar (snabbfrakt) efter beställning. För aktuella fraktavgifter, klicka här.

När beställningen levererats till ditt utlämningsställe får du en avisering via sms till det mobilnummer du angav när du genomförde ditt köp. Påminnelse sker via sms.

Vid upphämtning ska en sifferkod uppges, vilken anges i sms-aviseringen, samt legitimation visas. Ska varan hämtas via ett bud måste både budets och beställarens legitimation uppvisas. Försändelsen behöver hämtas senast 14 dagar efter att den första aviseringen gjorts. Efter det skickas försändelsen tillbaka från utlämningsstället och du som kund debiteras en kostnad för returfrakten. 

För att hitta ditt närmaste utlämningsställe, se vår leveranspartner PostNords sökfunktion.

Hemleverans

De varor som av mått- och viktskäl inte kan levereras till ett utlämningsställe eller till något av Åhléns varuhus levereras alltid med hemleverans. För övriga varor är hemleverans ett av flera möjliga leveranssätt. Leverans sker i första hand dagtid men möjlighet till kvällsleverans finns beroende på leveransadress och försändelsens storlek. För aktuella fraktavgifter, klicka här.

Du väljer själv vilken dag eller tid som du önskar ta emot leveransen. Leveranstiden är normalt 2-4 vardagar efter beställning. För adresser norr om Sundsvall samt Gotland kan en dags extra leveranstid tillkomma.

Leverans sker till den adress som angivits i beställningen. Observera att det är viktigt att ev. portkod anges vid beställningstillfället så att distributören kan leverera direkt hem till dig. Avisering sker via sms. Ange därför vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid.

Vid avisering får du som kund ett sms med ett antal alternativ på leveranstider. Du väljer leveranstid genom att svara på sms:et. Om ingen av tiderna passar kan du ringa PostNord på det numret som är angivet i sms:et för att komma överens om annan leveranstid. Leverans måste ske inom 14 dagar efter att första aviseringen har skickats ut. Efter det returneras beställningen tillbaka till Åhléns och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen.

Hemleverans på lastpall
Hemleverans på lastpall sker i de fall beställda varor är för skrymmande för att skickas med övriga leveranssätt (mått eller vikt för stort). Leveranstiden är 2-4 vardagar efter beställning. För adresser norr om Sundsvall samt Gotland kan en dags extra leveranstid tillkomma. Leverans sker endast dagtid. För aktuella fraktavgifter, klicka här.

Leverans sker till den adress som angivits i beställningen. Avisering sker via sms. Ange därför vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid.

Vid avisering får du som kund ett sms med ett antal alternativ på leveranstider. Du väljer leveranstid genom att svara på sms:et. Om ingen av tiderna passar kan du ringa distributören (PostNord) på det numret som är angivet i sms:et för att komma överens om annan leveranstid. Leverans måste ske inom 14 dagar efter att första aviseringen har skickats ut. Efter det returneras beställningen tillbaka till Åhléns och du som kund debiteras en kostnad för returfrakten.

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Leverans sker till port eller tomtgräns. Distributören tar inte hand om pall och emballage. Vid eventuell retur krävs att försändelsen packas på pall med emballage, så tänk på att spara detta tills du är säker på att behålla varorna.

Vad kostar leveransen?
För aktuella fraktavgifter, klicka här.
Var är min beställning?
För leverans med postpaket eller hemleverans kan mer utförlig spårningsinformation fås via länk i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress i samband med att din beställning skickas från Åhléns e-handelslager.
Vad gör jag om min beställning är sen eller på något sätt skadad vid mottagandet?
I de fall du inte har fått din beställning eller om beställningen verkar ha skadats under transport, vänligen kontakta kundservice via kundservice@ahlens.se. Det är viktigt för oss på Åhléns att du som kund är nöjd med din beställning på åhlens.se, därför vill vi att du hör av dig direkt om du anser att något har gått fel i hanteringen av din beställning.
Skickar ni delleveranser?
Åhléns tillämpar inte delleverans om en eller flera varor i beställningen ej kan levereras. Istället skickas de varor som kan levereras och de varor som inte kan levereras krediteras kunden. Om ditt köp översteg 500 kr från början debiteras du självklart ingen fraktkostnad.
Hur länge har jag öppet köp?
Åhléns erbjuder öppet köp/bytesrätt/ångerrätt på oanvänd och obruten vara inom 30 dagar. Byte av vara kan ske i något av Åhléns varuhus mot uppvisande av kvitto. Har du handlat via ahlens.se är leveransbekräftelsen ditt kvitto. Du kan också returnera varor via post men då tillkommer en returfrakt på 39 kr, som dras av i samband med återbetalning.

Den vara som returneras ska vara oanvänd, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen. Vid provning av badplagg och underkläder, vänligen gör detta över dina egna underkläder och behåll hygienremsan kvar. Metervaror återköps eller byts inte. Beställningsvaror som normalt inte saluförs i Åhléns varuhus eller e-handel återköps eller byts inte, gäller t ex större möbler från Muji.

Byte kan ske i något av varuhus, förutsatt att varan du vill byta till finns i varuhusets sortiment. Har varuhuset inte varan du vill byta till kan du istället göra en retur. Byten kan inte ske via vårt e-handelslager, här gäller endast retur.

Vill du returnera ett upplevelsepaket t ex Smartbox/Live it ska den ligga i sin originalförpackning. Den som gör returen ska ha med sig kvitto samt kunna legitimera sig. 
Hur gör jag om jag vill byta, lämna tillbaka eller reklamera en vara?
För varor köpta i våra varuhus eller på åhlens.se erbjuder Åhléns öppet köp/bytesrätt på oanvänd och obruten vara inom 30 dagar. Den vara som returneras ska vara oanvänd, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.

Enklaste sättet är att vända sig direkt till något av våra varuhus, där du kan returnera varor kostnadsfritt. Varor beställda via åhlens.se  kan du också returnera varor via post till vårt e-handelslager, då tillkommer en returfrakt på 39 kr, som dras av i samband med återbetalning. 

Återbetalning av varan som returnerats sker inom några dagar. Frakt- och betalningsavgifter återbetalas ej.

Retur i varuhus
Retur av varor som köpts via åhlens.se sker på samma sätt som vid varor köpta i Åhléns varuhus och kan ske i vilket varuhus som helst. Skillnaden är att kvittot, som måste visas upp, endast skickas ut via e-post. Du hittar kvittot i mailet “Leveransbekräftelse och kvitto”. Det är enklast om du skriver ut kvittot och tar med till varuhuset för retur, men det går också bra att visa upp kvittot i mobilen.

Återbetalning vid retur i varuhus sker direkt, med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället. Har du betalt via direktbank sker återbetalning till ditt bank- eller kreditkort eller kontant. Om du har betalt med faktura behöver du även ta med dig denna.

Det går bra att visa leveransbekräftelse och faktura i mobilen.

Retur via post

Retur av varor köpta via åhlens.se kan även göras med post till Åhléns e-handelslager via ett av PostNords utlämningsställen eller brevlådan. Kom då ihåg att fylla i retursedeln och bifoga den med returförsändelsen.

Retursedeln och förbetald returetikett medföljer originalförsändelsen. Om du inte har kvar returetiketten, kontakta kundservice via kundservice@ahlens.se för beställning av en ny etikett.

Har du inte kvar retursedeln så kan du ladda ner en ny här.

Var noga med att varorna är väl skyddade så att dessa inte riskerar att gå sönder i transporten. Du som kund är själv ansvarig för returnerade varors skick vid ankomst till Åhléns e-handelslager.

Returförsändelser av varor som är tunga eller skrymmande och därför levererats till dig med hemleverans, kan inte returneras via PostNords utlämningsställen eller hos Åhléns varuhus. Då måste du istället beställa upphämtning, vilket du gör genom att kontakta PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Returförsändelser som är tunga eller skrymmande (väger mer än 35 kg, har en längd som överstiger 1,5 meter eller en omkrets som överstiger 3 meter) kan inte returneras via PostNords utlämningsställen eller hos Åhléns varuhus. Då måste du istället beställa upphämtning, vilket du gör genom att kontakta PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Om du returnerar varor via post sker återbetalningen för de returnerade varorna med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället. I vissa fall kan ett annat betalningssätt användas vid återbetalningen, det sker enbart om du godkänner en sådan ändring. Kostnaden för returfrakten dras från summan vi återbetalar dig när returen blivit mottagen och godkänd på vårt e-handelslager. För frågor om återbetalning är du välkommen att kontakta kundservice via kundservice@ahlens.se.

Har du köpt dina varor med Klarna faktura och ännu inte har betalat för beställningen ska returen synas i saldot på ditt Klarna konto inom 14 dagar efter det att vi har fått din retur. Om du inte kan se returen på ditt konto inom 14 dagar kan du kontakta kundservice via kundservice@ahlens.se.

Reklamation
Varje försändelse undersöks innan den levereras ut till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera varan. Du vänder dig enklast till närmaste Åhlénsvaruhus. Ta med både varan och kvittot/leveransbekräftelsen. Reklamation kan även göras genom att du skickar varan via post till Åhléns e-handelslager. Detta sker på samma sätt som en retur via post med skillnaden att reklamation ska anges som returorsak på retursedeln. Om reklamationen godkänns av e-handelslagret står Åhléns för returfrakten som då inte dras av i samband med återbetalning. Eventuella frakt- och betalningsavgifter återbetalas om hela beställningen reklameras.

Dina synpunkter och reklamationer ger oss värdefull information om hur vi kan förbättras. Det är viktigt för oss på Åhléns att du är nöjd med ditt köp. Därför vill vi att du hör av dig direkt om något blivit fel.  Åhléns följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationsrätten.

Allergisk reaktion
Allergisk reaktion. Om du har du fått en allergisk reaktion av någon produkt du köpt hos Åhléns, vänligen kontakta i första hand ditt närmaste Åhlénsvaruhus för mer information. Det går även bra att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Produktåterkallelser
Våra kunders säkerhet är högsta prioritet för oss på Åhléns. Om det mot förmodan visar sig att någon av våra varor på något sätt kan medföra en risk för våra konsumenter återkallar vi den därför. Information om aktuella produktåterkallelser hittar du här.

Vad händer om jag inte hämtat ut min beställning?
För beställning som inte hämtas i varuhus eller hos utlämningsstället debiterar Åhléns dig 149 kr.
Kontakta oss
Leverans innan julafton
Läs om våra olika leveransalternativ för att få beställningar innan julafton här ›

Kundservice

020-49 91 10


Måndag - fredag: 10.00 - 16.00
Lördag: Endast e-post
Söndag: 13.00 - 17.00

Växel (ej kundservice)

På grund av hög belastning i varuhusen så tar de inte emot samtal för tillfället.
08-402 80 00


Helgfria vardagar: 08.00 - 17.00

Specifikt varuhus? Det hittar du här!